De Belgische afdeling van de Duitse kledingketen Gerry Weber is failliet verklaard door de Brusselse ondernemingsrechtbank. Na jaren van financiële moeilijkheden en herstructureringen, vielen deze week definitief de boeken toe. Daarmee verdwijnt opnieuw een naam uit het straatbeeld van de Belgische modesector, die al langer onder druk staat.
Verval na jaren van herstructureringen
Gerry Weber kende al een woelige geschiedenis. In 2019 en opnieuw in 2023 vroeg het bedrijf bescherming tegen zijn schuldeisers aan, wat leidde tot grootschalige reorganisaties. In Duitsland sloten meer dan honderd winkels en verdwenen 450 banen. Het bedrijf verschoof zijn focus van retail naar groothandel, in een poging om opnieuw rendabel te worden. Ondanks deze strategische koerswijziging, bleef het financiële herstel uit.
De Belgische tak, waar de kleding van Gerry Weber op meer dan zestig locaties verkrijgbaar was, probeerde eveneens het hoofd boven water te houden. De meest recente jaarrekening over 2022 werd pas begin januari 2025 neergelegd, jaren na de vorige. De bedrijfsrevisor wees toen al op de precaire situatie van het Duitse moederbedrijf, dat in maart failliet werd verklaard en eerder al bescherming had gezocht tegen schuldeisers onder leiding van “supersaneerder” Christian Gerloff.
Domino-effect na Duits faillissement
Het faillissement van de Belgische afdeling komt niet onverwacht. Het Duitse moederbedrijf, dat eerder een herstelplan uitwerkte om de dochterbedrijven operationeel te houden tot 2027, ging in maart over de kop. Kort daarop viel ook de Nederlandse tak om. De Belgische vestigingen bleven nog even overeind, maar moesten uiteindelijk toch de deuren sluiten. In totaal sluiten nu 24 winkels, onder meer in Antwerpen, Brugge, Aalst, Lier, Blankenberge en andere steden. De webshop is sinds zondag onbereikbaar, met een melding dat “om technische redenen” geen bestellingen kunnen worden geplaatst.
Modesector in zwaar weer
Het verhaal van Gerry Weber past in een bredere trend binnen de modesector. Steeds meer merken krijgen het moeilijk. Concurrenten als Esprit, Scotch & Soda en Terre Bleue legden eerder ook al de boeken neer. De opkomst van goedkope Chinese webwinkels, de groeiende populariteit van tweedehandsmode en veranderende consumentengedrag zorgen voor structurele uitdagingen in de sector.