De volledige Transportgroep De Wolf is failliet verklaard. Vijf vennootschappen, ondergebracht onder de koepel Group 5216, hebben de boeken neergelegd. De toekomst van een honderdtal werknemers – van vrachtwagenchauffeurs tot logistiek personeel – hangt aan een zijden draad.
Vijf bedrijven, één val
De ondernemingsrechtbank van Antwerpen, afdeling Turnhout, velde dinsdag het oordeel: Transport Bellekens nv, Red Line Service nv, Transport De Wolf & Berre nv, Group 5216 nv en Red Line Logistic Services nv zijn failliet. Alle vijf hadden hun thuisbasis aan de Schietstandlaan, met bijkomende activiteiten in de Slachthuisstraat en een voormalig logistiek centrum in Heultje bij Westerlo.
De vijf firma’s werkten nauw samen binnen de groep en waren actief in zowel wegtransport als warehousing. In totaal hadden ze zo’n honderd mensen in dienst. De koepelvennootschap Group 5216 had zelf geen personeel, maar bundelde de activiteiten van de andere vier.
"Vrachtwagens stonden stil"
Volgens vakbondsvertegenwoordiger Renaat Peeters, in gesprek met de VRT, zat het faillissement al even in de pijplijn. “Sommige vrachtwagens stonden al weken werkloos aan de kant. En een vrachtwagen die niet rijdt, brengt geen cent op,” zegt hij. De financiële problemen sleepten zich al een tijd voort, met als druppel de afhaak van een mogelijke overnemer op het laatste moment.
“De directie heeft laten weten dat er geen doorstart komt,” aldus Peeters. Toch willen de curatoren, Geert Naulaerts, Kristof Benijts en Philip Somers, de gesprekken met eerdere kandidaat-overnemers opnieuw opstarten. Er wordt ook gehoopt op nieuwe geïnteresseerden die mogelijk alsnog delen van de groep willen overnemen.
Iedereen ontslagen, hoop op heropstart
Voorlopig rest er maar één scenario: het voltallig personeel wordt ontslagen. Pas daarna kan er, indien een overnemer wordt gevonden, gesproken worden over heraanwerving. “We hopen dat zoveel mogelijk mensen opnieuw aan de slag kunnen,” zegt curator Somers. “De gesprekken met vakbonden en directie lopen door.”
De impact is bijzonder zwaar. “Het is een droevig verhaal,” zegt een medewerker. “We hebben ons jarenlang ingezet, door weer en wind. En nu stopt het gewoon.”
Naweeën van crisis en verkeerde keuzes
De financiële malaise lijkt deels een gevolg van externe druk: de coronapandemie, een slabakkende transportmarkt, en felle concurrentie zetten het bedrijf onder druk. Daarbovenop kwam in 2021 de overname van Bellekens Transportgroep, die zich op Frankrijk richtte, terwijl De Wolf vooral actief was in de Benelux. Een strategische zet die achteraf bekeken weinig vruchten afwierp.