Aan bescheidenheid geen gebrek bij de Vice Media Group. Ze noemden zich ‘het nieuwe CNN’ en het ‘grootste onafhankelijk jongerenmediabedrijf van de wereld’. Inmiddels is een andere naam meer van toepassing. Failed Media Group bijvoorbeeld. Afgelopen maandag vroeg Vice, dat ook in Nederland een populaire website beheert, surseance aan.
Punktijdschrift Vice gaf gevestigde media het nakijken
Hoe moeten we in godsnaam jongeren bereiken? De vraag waarop elke grote uitgeverij in de afgelopen twintig jaar zijn tanden stukbeet, werd door Vice Media Group overtuigd beantwoord. In de mix van thema’s die jongeren bovenmatig interesseren - lifestyle, drugs, seks, nieuws - leken zij precies de juiste verhoudingen te hebben gevonden. Daarmee gaf het Amerikaans-Canadese bedrijf, dat in 1994 in Montreal begon als punktijdschrift, de gevestigde media het nakijken.
Disney en Murdoch staken miljoenen in failliet Vice Media
Vice Media Group wist zijn formule zelfs wereldwijd uit te rollen. Wereldwijd werden er kantoren geopend, waaronder in Amsterdam, met lokale redacties die de Noord-Amerikaanse producties vertaalden maar ook eigen verhalen toevoegden. De media-onderneming die zich positioneerde als ’s werelds grootste onafhankelijk jongerenmediabedrijf’ trok ook grote investeerders aan zoals Disney, George Soros en James Murdoch.
Vice Media te koop voor paar honderd
Het heeft er alle schijn van dat zij kunnen fluiten naar de honderden miljoenen die zij in Vice staken. Afgelopen maandag vroeg Vice in New York uitstel van betaling aan. Mismanagement, beschuldigingen van seksueel wangedrag en een wankel businessmodel (alle content is gratis te lezen en te zien) brachten het bedrijf naar de rand van afgrond. In 2007 werd de waarde van Vice nog getaxeerd op ruim vijf miljard euro. Nu staat het nieuwe CNN, zoals ze zichzelf ooit noemden, te koop voor een paar honderd miljoen.