Na het faillissement van het Amerikaanse Tupperware krijgt het merk met de iconische plastic potjes een tweede leven in Europa. De Belgische markt speelt daarin opnieuw een belangrijke rol, met de terugkeer van de vertrouwde Tupperware Parties en de opening van winkels. Binnenkort zullen de producten zelfs in de supermarktrekken liggen.
Franse ondernemers nemen de fakkel over
Het Amerikaanse moederbedrijf diende een jaar geleden het faillissement in, na jaren van dalende cijfers. In de nasleep daarvan werd een akkoord gesloten met schuldeisers, waarbij buitenlandse filialen werden verkocht. Tupperware Frankrijk, dat bijna volledig in Belgische handen was, kwam terecht bij een groep Franse ondernemers. Zij kregen de distributierechten voor vijf landen: Frankrijk, België, Duitsland, Italië en Polen.
Zes maanden na de overname werd de gerechtelijke bescherming van Tupperware Frankrijk opgeheven, waarmee de weg vrijgemaakt werd voor een officiële herlancering. In werkelijkheid was de economische activiteit al in mei opnieuw opgestart. Volgens de nieuwe eigenaars kende de verkoop sindsdien een gestage groei, na de stilstand in het eerste kwartaal van 2025.
Terugkeer van de Tupperware Parties
Een van de pijlers van de herlancering is de terugkeer van de klassieke huisbijeenkomsten. Sinds mei worden in België opnieuw Tupperware Parties georganiseerd, waarbij zogenoemde culinaire raadgevers de producten rechtstreeks bij gezinnen voorstellen. Intussen zijn er in Europa al meer dan 20.000 van die raadgevers actief, waarvan duizenden in België.
Naast directe verkoop investeerden de Franse eigenaars ook in fysieke winkels. In Antwerpen, Brugge en Oostende zijn intussen drie Tupperware-shops geopend. Binnenkort wordt het assortiment bovendien uitgebreid naar supermarkten, om het merk toegankelijker te maken voor een breder publiek.
Nieuwe plannen en ambitie
De ondernemers mikken dit jaar op een gezamenlijke omzet van 100 miljoen euro in de vijf landen. Daarbij willen ze het aanbod verbreden met producten uit glas en inox, naast de klassieke kunststofpotjes. Er wordt bovendien gewerkt aan een nieuwe bedrijfsnaam, om de onderneming los te koppelen van de Amerikaanse eigenaar, Party Product LLC.
De Belgische fabriek in Aalst, waar zo’n 270 mensen werkten, blijft voorlopig gesloten.